Informatika v umení
Počítačová grafika – z technického hľadiska je to odbor informatiky, ktorý využíva počítače na syntetické vytváranie umelých, na úpravu zobraziteľných a priestorových informácií nasnímaných z reálneho sveta – napríklad digitálna fotografia, skenovanie 2D, 3D. Z hľadiska umenia ide o samostatnú kategóriu grafiky.
- rozlišujeme oblasti napr.: Animovaná grafika (pohyblivá, často aj ozvučená) – tvorba jednoduchých animovaných sekvencií až po zložité počítačom realizované filmové sekvencie; Mapy, plány sídiel – spracovanie máp, plánov miest, urbanistických štúdií, analýzy dopravnej situácie...; Prezentácie – ucelené sekvencie, určené spravidla pre premietanie ako grafický sprievod k prednáške
- spôsoby podania grafickej informácie:
- 2D :
- vektorová– ukladá presné geometrické dáta, napríklad súradnice bodov, prepojenia medzi bodmi (úsečky, krivky) a výplne tvarov. Väčšina vektorových grafických systémov umožňuje použiť štandardné tvary ako kruh, štvorec a pod.
- rastrová – základom je pravidelná, organizovaná sieť pixelov. Každý pixel nesie špecifické informácie, napríklad o jase, farbe. Obrázok v rastrovej grafike má obmedzené rozlíšenie. Dnes sa často kombinuje rastrová a vektorová grafika v súborových formátoch ako napríklad PDF (metagrafika).
2. 3D - je príbuzná vektorovej 2D grafike. Pracuje so súradnicami bodov a informáciami o úsečkách, krivkách a plochách, ale dáta sú uložené v trojrozmernom systéme. Z týchto trojrozmerných dát reprezentujúcich teleso je potom renderovaný 2D obrázok. Rôznymi technikami sa dajú v 3D grafike vytvoriť veľmi realisticky vyzerajúce obrázky vďaka verné simuláciu svetelných a optických javov ako sú tieň, odraz svetla či lom svetla. Pokročilé vývojové nástroje umožňujú aj realistické animácie vrátane pohybov odevu, vlasov simulácia fyzikálnych javov ako je gravitácia a podobne.
3. ASCII - ASCII art je jedným z najstarších odvetví počítačovej grafiky. Spočíva v reprezentácii obrázkov a ďalších grafických prvkov pomocou písmen a znakov tabuľky ASCII. Základy tejto umeleckej disciplíny vznikli už v 19. storočia s prvými písacími strojmi a od 60 rokov sa s rozšírením počítačov a najmä ich periférií určených pre tlač stal rozšírenejším.
4. Grafické editory: Skicár, Microsoft Photo Editor, Adobe Photoshop
5. Formáty grafických súborov: rastrové – GIF, PNG, JPG, JPEG
6. Farby v p.g.:
- RGB - model tvorí farby pomocou kombinácie troch základných farieb – červenej, zelenej a modrej, používa sa pri monitoroch
- CMYK - model tvorí farby pomocou kombinácie farieb azúrovej (Cyan), purpurovej (Magenta), žltej (Yellow) a podielu čiernej (Key/blacK). Tento farebný systém sa používa v tlačiarňach.
Zdroje:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_grafika
http://www.pouzitieinformatiky.weblahko.sk/Informatika--pouzitie-a-suvislosti.html